Wednesday, November 5, 2008

AmaLan DoA-Doa


1)Doa Untuk Mendapat Rezeki Yang Halal

Maksudnya : "Ya Allah, wahai Zat Yang Maha Kaya, wahai Zat Yang Maha Terpuji, wahai Zat Yang Memulai, wahai Zat Yang Mengembalikan, wahai Zat Yang Maha Penyayang, wahai Zat Yang Maha Pengasih. Cukupilah kami dengan kehalalan-Mu dari keharaman-Mu. Cukupilah kami dengan anugerah-Mu dari selain-Mu Semoga Allah sentiasa melimpahkan rahmat dan kesejahteraan atas junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W, keluarga dan para sahabat beliau."

Penjelasan : Telah diceritakan bahawa sebahagian Ulama berkata: "Sesiapa yang membiasakan membaca doa tersebut sesudah solat fardu minimum satu kali, maka Allah menjadikan kaya kepadanya. Atau barangsiapa yang membaca doa tersebut sesudah solat Jumaat maka hutangnya akan lekas berbayar dan dirinya akan merasa kaya dari orang yang kaya lainnya. Sehingga dengan demikian hidupnya akan menjadi tenteram, mensyukuri apa yg diberikan Allah kepadanya".

2)Doa memohon Ilmu,Rezeki dan Kesihatan yang baik

Maksudnya : "Ya Allah, aku memohon kepada Engkau ilmu yang berguna, rezeki yang luas dan kesembuhan dari segala rupa penyakit."

3)Doa Pemikat

Maksudnya : "Mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah, adapun orang-orang yang beriman sangat mencintai Allah."

4)Doa Ketika Bercermin

Maksudnya : "Ya Allah! Engkaulah memperindahkan kejadian, maka indahkanlah budi pekertiku serta haramkan wajahku dari api neraka. Segala puji bagi Allah yang telah menciptakan keseimbangan pada kejadianku, memuliakan rupa wajahku lalu diindahkannya dan yang telah memasukkan aku ke golongan muslimin.

Penjelasan: Diriwayatkan ketika Rasullullah S.A.W bercermin, beliau selalu berdoa seperti doa di atas.

5)Doa Mohon Dijauhkan Daripada Empat Macam Keburukan

"Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih, Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung padaMu dari hati yang tidak khusyuk, doa yang tidak didengar, jiwa yang tidak merasa puas, dan ilmu yang tidak bermanfaat. Aku memohon perlindunganMu daripada empat macam keburukan ini.

Penjelasan: Doa ini baik diamalkan selepas menunaikan solat fardu dan pada waktu pagi sebelum memulakan aktiviti harian.

6)Doa Untuk Memudah Sebarang Urusan

Maksudnya : "Ya Allah! Lembutkan bagi kami pada memudahkan setiap urusan yg sukar. Maka sesungguhnya memudahkan setiap yg sukar itu amatlah mudah di sisiMu. Ya Allah! Mudahkanlah bagi kami segala urusan kami serta ketenangan hati kami, keselamatan dan kesihatan pada agama kami dan dunia kami"

7)Doa Mohon Terhindar dari Syirik

Maksudnya : "Ya Allah aku berlindung kepada-Mu dari menyekutukan sesuatu terhadap-Mu yang aku mengetahuinya, dan aku memohon ampunan kepada-Mu dari perbuatan syirik yang aku tidak mengetahuinya. "

8)Doa Panjang Umur

Maksudnya : " Wahai Tuhanku! Panjangkanlah umurku dalam mentaatiMu dan mentaati RasulMu, serta jadikanlah kami daripada kumpulan hamba-hambamu yg soleh (baik)"

9)Doa Agar Dikasihi Masyarakat

Maksudnya : "Ya Allah! Jadikanlah aku dicintai (dikasihi) pada hati orang-orang mukmin, dan jadikanlah serta sampaikanlah sehingga 120 tahun, maka Allah adalah sebaik-baik Pemelihara dan Dia Maha Pengasih dan Penyayang, segala puja dan puji bagi Allah, Tuhan Sekalian Alam"

Penjelasan: Bacalah doa dibawah setiap kali selesai solat fardu . Insyaallah anda dikasihi dan dicintai masyarakat.

10)Doa Memohon Perlindungan dari Kesulitan

Maksudnya : "Tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau Ya Allah, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim." (Surah Al-Anbiyâ’:Ayat 87).

Penjelasan: Doa diatas hendaknya diamalkan selalu agar terlepas dari kesulitan. Pengajaran tersebut terdapat dari kisah Nabi Yunus ketika beliau pergi dalam keadaan marah disebabkan umatnya yg tidak mendengar dakwahnya. Nabi Yunus dipertemukan Allah dengan kesengsaraan di laut dan ditelan ikan besar. Dalam perut ikan tersebutlah Nabi Yunus berasa menyesal dan berdoa kepada Allah.Doanya dimakbulkan Allah dan dia diselamatkan Allah, ikan besar itu terdampar di pantai.

11)Doa Memohon Keampunan

Maksudnya : "Ya Tuhanku,! Sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau sesuatu yang aku tiada mengetahui . Dan sekiranya Engkau tidak memberi ampun kepadaku, dan (tidak) menaruh belas kasihan kepadaku, nescaya aku akan termasuk orang-orang yang rugi". (QS. 11:47)

12)Doa Memohon Pertolongan

Maksudnya : "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau tersalah. Wahai Tuhan kami! Jangan bebankan kami dengan bebanan yang berat sebagaimana Engkau telah bebankan orang-orang terdahulu dari kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak terdaya kami memikulnya.Dan maafkan kesalahan kami serta ampunkan dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami, oleh itu tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yg kafir. ( Surah Al-Baqarah, ayat 286)

Penjelasan: Diriwayatkan dari sahabat Abdullah bin Mas’ûd, bahawa Nabi Saw. telah bersabda: "Barangsiapa yang membaca dua ayat terakhir surah Al-Baqarah (ayat 285-286) setiap malam, maka dia akan mendapat keselamatan dari segala bencana dan dijauhi dari gangguan syaitan.

13)Doa Untuk Melembutkan Hati Yang Marah

Pada orang yang marah kepada kita, agar lembut hatinya, bacalah dihadapannya ayat Al-Quran Surah An’Nisaa Ayat 84. Maksudnya: "Semoga Allah menahan kekuatan orang-orang kafir dan Allah yang lebih kuat dan lebih sangat siksaNya. Ya Tuhan yang Maha Pemelihara dan Maha Pemberi Keselamatan."

14)Doa Selamat Dari Perasaan Dengki

Maksudnya : "Ya Tuhan kami, ampunilah dosa-dosa kami dan dosa-dosa saudara-saudara kami yang telah mendahului kami dengan membawa iman, dan janganlah Engkau membiarkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman. Ya Tuhan kami, sungguh Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang." (QS. Al-Hasyr: 10).

Penjelasan: Dalam Al-Quran dikisahkan, bahawa doa di atas dibaca oleh orang-orang beriman yang mengikuti perjuangan salaf as-Shalih dari kalangan Muhajirin dan Ansar. Mereka memohon agar tetap melanjutkan serta meneladani kesalihan, semangat jihad dan kesucian hati mereka.

15)Doa Kelapangan Hati

Mkasudnya : "Ya Tuhan, lapangkanlah dadaku, mudahkanlah segala urusanku, dan lepaskanlah kekakuan lidahku, agar mereka mengerti perkataanku." (QS. Thâha: 27)

Penjelasan: Al-Quran mengisahkan, bahawa doa tersebut dibaca oleh Nabi Musa a.s. ketika mendapat perintah dari Allah Swt. agar menyampaikan risalah kepada Fir’aun. Dan akhirnya Allah Swt. mengabulkan permintaan Nabi Musa a.s.

16)Doa Penerang Hati

Maksudnya : "Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu,wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku.Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku"

17)Doa Ketetapan Iman

Maksudnya : "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami setelah Engkau memberi petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisiMu. Sesungguhnya Engkaulah Tuhan yang sangat banyak pemberianNya (Surah Al Imran ayat

18)Doa Ketika Bermimpi Yg Tidak Baik

"Allaahumma innii a;uudzu bika min ‘amalisy syaythaani, wa sayyi’aatil ahlaami "

Maksudnya : "Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari perbuatan syaitan dan dari mimpi-mimpi yang buruk "(HR. Ibn as-Sani)

19)Doa Dilindungi Dari Keaiban Diri

Rasulullah (SAW) bersabda, "Barangsiapa yang menghendaki Allah tidak membongkar keburukan amalannya di hari kiamat dan tidak membuka kesalahannya, hendaklah ia berdoa setiap kali selepas sembahyang,

Maksudnya : "Ya Allah, sesungguhnya pengampunanMu lebih aku harapkan daripada amalanku, sesungguhnya rahmatMu lebih luas dan dosaku. Ya Allah sekiranya dosaku besar di sisiMu maka pengampunanMu lebih besar dan dosaku. Ya Allah sekiranya aku tidak layak untuk mencapai rahmatMu maka rahmatMu layak untuk sampai kepadaku dan melapangkan aku kerana ia meliputi segala sesuatu dengan rahmatMu wahai Yang Maha Pengasih."

20)Doa Minta Dipertemukan Dengan Yang Dinanti

Surah Yusuf : Ayat 83 : Terjemahnya : "Mudah-mudahan Allah mendatangkan mereka semuanya kepadaku, sesungguhnya Dialah yang Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana"

No comments: